Programmering i undervisningen

Skrivet den av

Det surrar i klassrummet. Det är varmt och kvavt. 30 elever trängs. Ämnet är Geografi, området är stadsplanering och redovisningsformer har eleverna själv fått lov att bestämma. Några elever ville testa att programmera sin redovisning och med hjälp av IKT- pedagogen Björn Wassholm fick eleverna utbildning och möjlighet till detta. De använde sig av tjänsten Scratch där användaren skapar skript som får figurer (sprajtar) att göra det man bestämmer genom att sätta ihop programmeringsblock. Det skapar en förståelse för logiken i programmering innan man går över till att skriva kod.

Nu är det alltså dags. Mycket tid, energi har gått åt på att göra detta och efter att jag installerat Google Cast for Education på min dator kan eleverna koppla upp sig trådlöst från sin Chromebook och redovisningen kan börja. På ett interaktivt sätt får vi följa med i en virtuell stad. När den programmerade bilen eller personen kommer fram till olika platser visas en bild av platsen, ett inklippt foto helt enkelt. Tanken är lysande och barnen stolta!


En bild från en del av deras stad

/Hanna Borgström Petrovic

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *